De keuze van een goede professionele voice-over is erg belangrijk voor de kwaliteit en de geloofwaardigheid van je boodschap. De stem moet sowieso passen bij het merk en de boodschap en jouw doelgroep aanspreken. Spreekt hen een warm en toegankelijk stemgeluid aan of meer een zakelijke toon? En kies je dan voor een mannenstem of een vrouwelijke voice-over? 

Waarom kiezen voor een professionele vrouwenstem om jouw verhaal over de bühne te brengen? Even wat onderzoekjes:

Een vrouwenstem in een radiocommercial werkt beter, blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Soundbase.
De universiteit onderzocht de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Een vrouwenstem blijkt in de meeste gevallen effectiever.
Onbewust laat de gemiddelde luisteraar zich nog altijd leiden door vooroordelen, gebaseerd op eeuwenoude stereotypen. Bij spotjes met typisch mannelijke producten prefereert men ook duidelijk een mannelijke spreker. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem.

Het verschil zit hem echter in de zogenaamde ‘neutrale’ producten. Denk hierbij aan een koffiezetapparaat, of meubilair. Wanneer een vrouwelijke voice-over wordt gebruikt in een radiocommercial voor neutrale producten, blijkt volgens de onderzoekers een vrouwelijke voice-over veruit over de meeste overtuigingskracht te beschikken en worden deze radiocommercials aanzienlijk positiever gewaardeerd. Daarmee heeft de sekse van de voice-over over dus invloed op de aankoopbeslissing van de luisteraar.

Ook is in het onderzoek gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als ‘betrouwbaar’ en ‘professioneel’ ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem. Opvallend is dat een vrouwelijke spreker in alle gevallen ‘aardiger’ en ‘aantrekkelijker’ wordt gevonden (Bron: Adformatie).

Stanford University professor Clifford Nass, autoriteit op het gebied van stemonderzoek beweert dat het veel makkelijker is om een vrouwelijke stem te vinden die iedereen prettig vindt dan een mannelijke stem die iedereen prettig vindt. Het is een bekend fenomeen dat het menselijk brein is ontwikkeld om vrouwelijke stemmen leuk te vinden. Ook kinderen blijken een voorkeur te hebben voor de zachtere vrouwenstem.

Dus kiezen voor een professionele vrouwenstem kan een goede keuze zijn voor jouw verhaal. Helemaal als je doelgroep vrouw is, dan werkt een vrouwenstem sowieso het beste. Als adverteerder of bedrijf kun je hier dus zeker je voordeel mee doen.